Why we are in need of pedagogical sciences (as design sciences) a few brief notes.

xmlui.custom.rm-title
Date
2015-05-12Author
Masschelein, Jan
xmlui.custom.item.dc_identifier
https://revistas.upn.edu.co/index.php/PYS/article/view/3873Palabras claves
Educación
Aprendizaje
Escuela
Ciencias pedagógicas
Pedagogía
Ciencia de diseño experimental
Keyword
PedagoguePedagogy
Design
School
Pedagogical sciences
Pedagogical sciences
Experimental design science
Educação
Aprendizagem
Escola
Ciências pedagógicas
Pedagogia
Ciência do design experimental
Metadata
Show full item recordAbstract
El texto propone una aproximación a los conceptos educación, aprendizaje y enseñanza desde el diseño de la escuela. El análisis se sitúa en campo de las Ciencias pedagógicas y a partir del concepto de ‘enseñanza’ propone una mirada que va más allá de la crítica al aprendizaje, formulando formas de resistencia activa y compromiso imaginativo. Tres elementos son centralesen este ejercicio: primero, entender la pedagogía desde la figura del pedagogo; segundo, entender la escuela como un tipo particular de tiempo y como una manera particular para hacer frente al desafío existencial, antropológico y social; y tercero, entender las ciencias pedagógicas como ciencia de diseño (experimental) de la escuela.
Abstract
The text proposes an approach to the concepts of education, learning and teaching from the design of the school. The analysis is located in the area of "pedagogical sciences", and from the "concept of pedagogy" it provides an approach that goes beyond criticism to learning, developing forms of active resistance and imaginative commitment. There are three central elements in this exercise: first, to understand pedagogy from the figure of the pedagogue; second, to understand the school as a particular type of time and in a particular way to meet the existential, anthropological and social challenge; and third, to understand the pedagogical sciences as (experimental) design sciencies of the school.
Editorial
Editorial Universidad Pedagógica Nacional
Fuente
Collections
- Pedagogía y Saberes [691]