dc.contributor.author | Fuentes Navarro, Raúl | spa |
dc.date.issued | 2004-04-25 | |
dc.identifier | http://revistas.upn.edu.co/index.php/RCE/article/view/5499 | |
dc.identifier | 10.17227/01203916.5499 | |
dc.identifier.issn | 2323-0134 | |
dc.identifier.issn | 0120-3916 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12209/5485 | |
dc.description.abstract | En este artículo se argumenta en favor de una reconceptualización de las relaciones entre las prácticas educativas y las comunicativas, basada en una perspectiva sociocultural, es decir, una que permite investigar las relaciones entre la acción socialmente estructurada y el sentido generado por los sujetos. Desde ahí, y a propósito de las oportunidades que abre la irrupción de Internet en todas las interacciones socioculturales, se sugiere una metodología comunicacional que permita evitar el reduccionismo en la investigación tanto de la educación y la comunicación como de sus relaciones. | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Editorial Universidad Pedagógica Nacional | spa |
dc.relation | http://revistas.upn.edu.co/index.php/RCE/article/view/5499/4526 | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | |
dc.source | Revista Colombiana de Educación; Núm. 46 (2004): 2004 | spa |
dc.source | 2323-0134 | spa |
dc.source | 0120-3916 | spa |
dc.subject | Comunicación | spa |
dc.subject | Educación | spa |
dc.subject | Internet | spa |
dc.subject | Estudios socioculturales | spa |
dc.title | Modelos y prácticas de educación y comunicación : una perspectiva sociocultural. | spa |
dc.subject.keywords | Communication | eng |
dc.subject.keywords | Education | eng |
dc.subject.keywords | Internet | eng |
dc.subject.keywords | Sociocultural studies | eng |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.relation.references | Carey, James. Communication as Culture. Essays on Media and Society. Nueva York y Londres: Routledge, 1989. | |
dc.relation.references | Castells, Manuel. La era de la información. Economía, sociedad y cultura. México: Fondo de Cultura Económica, 1999. | |
dc.relation.references | Glander, Timothy. Origins of Mass Communications Research during the American Cold War. Educational effects and contemporary implications. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2000. | |
dc.relation.references | Jensen, Klaus Bruhn. The Social Semiotics of Mass Communication. Londres: Sage, 1995. | |
dc.relation.references | Krippendorff, Klaus. “The past of communication’s hoped-for future”, en The Future of the Field, Journal of Communication. Estados Unidos,Vol. 43 N° 3, 1993. | |
dc.relation.references | Levy, Pierre. As tecnologias da Inteligência. O futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 1993. | |
dc.relation.references | Martín-Barbero, Jesús. La educación desde la comunicación. Buenos Aires: Norma (Enciclopedia Latinoamericana de Sociocultura y Comunicación), 2002a. | |
dc.relation.references | Oficio de Cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica, 2002b. | |
dc.relation.references | Peters, John Durham. Speaking into the Air. A history of the idea of communication. Chicago: The University of Chicago Press, 1999. | |
dc.relation.references | Piaget, Jean. Psicología de la Inteligencia. Buenos Aires: Psiqué, 1971. | |
dc.relation.references | Shiller, Dan. Digital Capitalism: Networking the Global Market System. Cambridge: MIT Press, 1999. | |
dc.relation.references | Soares, Ismar de Oliveira. “Comunicação/Educação: a emergencia de um novo campo; o perfil de seus profissionais”, en Contato N° 2. Brasilia, 1999, pp.19-74. | |
dc.relation.references | Thompson, John B. Ideología y Cultura Moderna. México: UAM Xochimilco, 1993. | |
dc.relation.references | The Media and Modernity. A social theory of the Media. California: Stanford University Press, 1995. | |
dc.relation.references | Williams, Raymond. Communications. Londres: Chatto and Windus, 1966. | |
dc.type.local | Artículo de revista | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | eng |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | eng |
dc.description.abstractenglish | The aim of this article is to foster a critical reconceptualization of the relationship between education and communication practices. Its proposal of a sociocultural approach is intended to sustain research on the relations between structured social action and subjectively generated meaning. Following this proposal, and focusing on the cognitive opportunities provided by the irruption of Internet in every sociocultural interaction, a communication methodology is suggested, as a way to avoid reductionism in research on communication, on education, and on its relationships. | eng |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.rights.creativecommons | Attribution-NonCommercial 4.0 International | |