Show simple item record

dc.contributor.authorCárdenas Páez, Alfonsospa
dc.date.issued2017-01-01
dc.identifierhttps://revistas.upn.edu.co/index.php/RF/article/view/4440
dc.identifier10.17227/01234870.45folios73.85
dc.identifier.issn0120-2146
dc.identifier.issn2462-8417
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/5472
dc.description.abstractEste artículo es resultado de la investigación dle-033-99, patrocinada por upn-ciup. Trata de la relación entre el sujeto, la ética y la formación desde la perspectiva dialógica de Bajtín. Por un lado, plantea que el sujeto es un ser dialógico abierto e inconcluso, situado éticamente en relación con el otro y la cultura. Por otro lado, reconoce que la educación es un acto ético responsable; este acto se sitúa en el horizonte del sentido. Al final, propone varias conclusiones: a) la educación es un proceso ético que debe promover la comprensión dentro de los márgenes de la diversidad; b) debe atender a la disputa ideológica y a la heteroglosia social; c) debe contribuir a la formación de sujetos singulares y responsables. spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.format.mimetypetext/htmlspa
dc.language.isospa
dc.publisherEditorial Universidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relationhttps://revistas.upn.edu.co/index.php/RF/article/view/4440/3662
dc.relationhttps://revistas.upn.edu.co/index.php/RF/article/view/4440/8250
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.sourceFolios; No. 45 (2017): ene-jun; 73.85spa
dc.sourceFolios; Núm. 45 (2017): ene-jun; 73.85spa
dc.sourceFolios; No. 45 (2017): ene-jun; 73.85fra
dc.sourceFolios; n. 45 (2017): ene-jun; 73.85spa
dc.subjectSujetospa
dc.subjectÉticaspa
dc.subjectResponsabilidadspa
dc.subjectFormaciónspa
dc.subjectEducaciónspa
dc.subjectPedagogíaspa
dc.titleSujeto, ética y formación. En la senda de Bajtín.spa
dc.subject.keywordsSubjecteng
dc.subject.keywordsEthicseng
dc.subject.keywordsResponsibilityeng
dc.subject.keywordsFormationeng
dc.subject.keywordsPedagogyeng
dc.subject.keywordsEducationeng
dc.subject.keywordsSujeitoeng
dc.subject.keywordsÉticaeng
dc.subject.keywordsResponsabilidadeeng
dc.subject.keywordsFormaçãoeng
dc.subject.keywordsEducaçãoeng
dc.subject.keywordsPedagogiaeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.type.localArtículo de revistaspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501eng
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articleeng
dc.title.translatedSubject, ethics and training. Following bajtin’s footsteps.eng
dc.description.abstractenglishThis paper is the research result of project dle-033-99, sponsored by upn-ciup. It deals with the relationship between the subject, ethics and training from Bakhtin’s dialogic principle. On the one hand, it states that the subject is a dialogic, open and unfinished being, ethically located in relation to the other and culture. On the other hand, it recognizes that education is a responsible ethical act, situated in the horizon of sense. Finally, several conclusions are drawn: a) education is an ethical process that should promote comprehension within the range of diversity; b) it must meet the ideological dispute and social heteroglossia; c) it should contribute to the training of singular and responsible subjects. eng
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.creativecommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Revista Folios [571]
    Publica artículos originales producto de investigaciones sobre temas relevantes a su espectro temático.

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0