Alfabetización visual Un escenario para la comprensión lectora y emocional en comunidades vulnerables
Abstract
This book is the product of a formative experience with students and teachers of an educational institution located in the municipality of Soacha (Cundinamarca, Colombia); in this space, students from complex vulnerable contexts, which led them to drop out of the school system, and teachers in thorny conditions, which make it difficult for them to guide appropriate educational processes, met to enable a learning space mediated by ICT. In this investigative process, what this book proposes as visual literacy as a possibility for the understanding of words, images and emotions, for the knowledge of the world, interaction with others and expression, to go beyond a simple representation of things, to support the work of teachers before, during and after a training process, for the academic orientation of reading and emotional comprehension, and to help overcome difficulties that negatively affect the permanence, motivation and school performance, unfolded. The construction of cartoons and infographics developed in this book allowed for a different approach to the reading and emotional comprehension of students and teachers, essential elements in the return to school.
Abstract
Este libro es el producto derivado de una experiencia formativa con estudiantes y maestros de una institución educativa ubicada en el municipio de Soacha (Cundinamarca, Colombia); en este espacio, estudiantes provenientes de contextos vulnerables complejos, que los llevaron a desertar del sistema escolar, y maestros en condiciones espinosas, que les dificultan la orientación de procesos educativos adecuados, se dieron cita para posibilitar un espacio de aprendizaje mediado por las TIC. En este transcurrir investigativo, se desplegó lo que el presente libro plantea como alfabetización visual como posibilidad para la comprensión de la palabra, la imagen y las emociones; para el conocimiento del mundo, la interacción con otros y la expresión; para ir más allá de una simple representación de cosas; para el apoyo del quehacer de los maestros antes, durante y después de un proceso formativo; para la orientación académica de la comprensión lectora y emocional, y para coadyuvar a la superación de dificultades que afectan negativamente la permanencia, la motivación y el rendimiento escolar. La construcción de historietas e infografías que se desarrolló en este libro permitió propiciar un abordaje distinto de la comprensión lectora y emocional de los estudiantes y maestros, elementos imprescindibles en el retorno a la escuela.
Collections
- Libros [252]
The following license files are associated with this item: