La escuela en contingencia: reflexiones sobre educación en tiempos de emergencia pedagógica.
Abstract
This reflective article describes the relationships woven around the school in the context of the syndemic caused by covid-19. In this way, it proposes an interpretation of these practices through the lens of history and pedagogy, highlighting that the transformations demanded of the school today are not new and, therefore, require alternative ways of thinking about it. For that reason, the text addresses the emergence of the school as an event in modernity, the tensions in light of current demands, the reorganization of pedagogical practices in settings mediated by new technologies, as well as the role of the teacher in affirming and enhancing life. Based on these reflections, the school is considered as a space for encounter, creation, and experimentation of possible ways of inhabiting a world in times of crisis.
Abstract
Este artículo reflexivo describe las relaciones que se tejen alrededor de la escuela en el marco de la sindemia por la covid-19. De esta forma, se propone una lectura de estas prácticas en clave de la historia y la pedagogía, que visibilice que las transformaciones que se le reclaman a la escuela en la actualidad no son nuevas y, por tanto, requieren otras formas de pensarla. Para ello, el texto aborda la emergencia de la escuela como acontecimiento en la modernidad, las tensiones a la luz de las demandas en la actualidad, la reorganización de las prácticas pedagógicas en escenarios mediados por las nuevas tecnologías, así como el lugar del maestro para afirmar y potenciar la vida. A partir de estas reflexiones, se considera la escuela como un espacio de encuentro, creación y experimentación de formas posibles de habitar un mundo en tiempos de crisis.
Editorial
Editorial Universidad Pedagógica Nacional
Fuente
Collections
- Nodos y Nudos [563]