Formación en discapacidad en planes de estudio de pregrado en el área de deporte en Bogotá.
View/ Open
xmlui.custom.rm-title
Author
Parra Sánchez, Adriana Marcela
Metadata
Show full item recordAbstract
The objective of this study is to analyze the perspective of disability education or disability care, based on the undergraduate study plans in the sports field at higher education institutions located in Bogotá. The methodology of this study is oriented towards documentary research, qualitative and interpretative, as well as des-criptive nature, taking as a source the study plans published on the website of the educational institutions of the programs in question. In this way, the results indicate that out of 15 programs, including both bachelors’ and professional degrees, only 9 of these explicitly include training courses in disability or attention to disability in their study plans. This reflects that there is a significant percentage with little offer in the curricula regarding disability education or disability care, which means that there is currently a deficit in the concern to train graduates and professionals in this area.
Abstract
El objetivo del presente estudio es analizar la perspectiva de la formación en discapacidad o la atención a la discapacidad, fundamentada en los planes de estudio de pregrado en el área de deporte de las instituciones de educación superior ubicadas en Bogotá. La metodología de este estudio está orientada a una investigación documental, de corte cualitativo e interpretativo, así como descriptivo, que toma como fuente los planes de estudios publicados en la página web de las instituciones educativas de los programas en cuestión. De esta forma, los resultados indican que, de 15 programas, entre licenciaturas y profesionales, únicamente 9 de estas plasman de forma explícita en sus planes de estudio asignaturas de formación en discapacidad o atención a la discapacidad. Esto refleja que hay un porcentaje significativo con escasa oferta en los planes de estudio en cuanto a la formación en discapacidad o a la atención a la discapacidad, lo cual significa que actualmente existe un déficit en la formación de licenciados y profesionales en esta área.
Editorial
Editorial Universidad Pedagógica Nacional
Fuente
Collections
- Lúdica Pedagógica [457]