Lecturas de maestras El ingreso de los niños de 3 y 4 años a los colegios públicos de Bogotá

View/ Open
xmlui.custom.rm-title
Date
2024-05-15Author
Fandiño Cubillos, Graciela María
Durán Chiappe, Sandra Marcela
Pulido González, Jenny Maritza
Cruz Velásquez, Erika Liliana
Metadata
Show full item recordAbstract
During the period 2012-2015, the Administration of Bogotá, within the framework of Law 115 of 1994, encouraged children aged 3 and 4 years to return to the pre-school and kindergarten level in district educational institutions, after several years of being in kindergartens of the District Secretariat of Social Integration and the Colombian Institute of Family Welfare. The two studies presented in this book were carried out with practicing teachers with an important professional trajectory in this cycle of childhood education and with teaching directors from four official educational institutions, which sought to identify beliefs regarding the meaning of early education, in order to recognize strengths and obstacles in the approach of developmental enhancement, as well as analysis from the socio-political, institutional, didactic and personal dimensions of what this entry has represented in the official educational scenario. Today, when the statutory bill that seeks to recognize education as a fundamental right is moving forward, this book offers a valuable panorama to contribute to this construction, as well as to the formative processes of teachers in early childhood education.
Abstract
Durante el periodo 2012-2015, la Administración de Bogotá, en el marco de la Ley 115 de 1994, impulsó que niños y niñas de 3 y 4 años regresaran al nivel de prejardín y jardín en instituciones educativas distritales, después de varios años de encontrarse en jardines infantiles de la Secretaría Distrital de Integración Social y del Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. Con maestras en ejercicio de importante trayectoria profesional en este ciclo de educación inicial y con directivas docentes de cuatro instituciones educativas oficiales, se realizaron los dos estudios que se presentan en esta obra, los cuales buscaron identificar las creencias respecto al sentido de la educación inicial, con el fin de reconocer fortalezas y obstáculos en el enfoque de potenciamiento del desarrollo, así como análisis a partir de las dimensiones sociopolítica, institucional, didáctica y personal de lo que este ingreso ha representado en el escenario educativo oficial. Hoy, cuando avanza el proyecto de ley estatutaria que busca reconocer la educación como un derecho fundamental, este libro ofrece un panorama valioso para aportar a esta construcción, así como a los procesos formativos de maestras y maestros en educación infantil.
Collections
- Libros [259]
The following license files are associated with this item: