Lúdica y convivencia: conjunción de posibilidades para maestras(os).
View/ Open
xmlui.custom.rm-title
Author
Suárez Vaca, María Teresa
Castellanos Murcia, Erika Viviana
Metadata
Show full item recordAbstract
This article presents the results of the research project “Playful Experiences and Coexistence: Teacher Training and Transformation”, in which thinking sessions were implemented from a playful and dialogic perspective to teachers from three rural institutions in the department of Boyacá, in Colombia. The purpose of this study was to redefine the components of school coexistence, its importance, and ways of occurrence in pedagogical practices. Thus, the research assumes a qualitative perspective, where interviews were conducted as a data collection instrument, and Atlas.ti software was used as an analysis tool. The emerging categories of the research were: meanings around school coexistence, training in school coexistence, context-rurality philosophical practices in childhood. As a conclusion, it is highlighted that the playful experiences represent an impulse to generate coexistence environments around the self-care, care for the others and from the other; therefore, it is necessary to establish strategies that provoke feelings of fullness and emancipation, to wonder, question and think what the resolution of conflicts and healthy school coexistence is.
Abstract
El presente artículo presenta los resultados del proyecto de investigación “Experiencias lúdicas y convivencia: formación y transformación de maestros”, donde se implementaron jornadas de pensamiento desde una perspectiva lúdica y dialógica a profesores y profesoras de tres instituciones rurales del departamento de Boyacá, en Colombia. El propósito de este estudio fue resignificar los componentes de la convivencia escolar, su importancia y formas de acontecimiento en las prácticas pedagógicas. De esta forma, la investigación asume la perspectiva cualitativa, en donde se realizaron entrevistas como instrumento de recolección de información, así como el uso del software Atlas.ti como herramienta de análisis. Las categorías emergentes de la investigación fueron: significados en torno a convivencia escolar, formación en convivencia escolar, contexto-ruralidad, prácticas filosóficas en la infancia. Como conclusión, se resalta que las experiencias lúdicas representan un impulso para generar ambientes de convivencia alrededor del cuidado de sí, del otro y de lo otro; por esto, se precisa establecer estrategias que provoquen sentimientos de plenitud y emancipación, para preguntar, cuestionar y pensar qué es la resolución de los conflictos y la sana convivencia escolar.
Editorial
Editorial Universidad Pedagógica Nacional
Fuente
Collections
- Lúdica Pedagógica [457]