Preparative, enactive, and intertwined theories of change : cultural practitioners influencing conflict in Ecuador.

xmlui.custom.rm-title
Date
2019-07-01Author
Ullom-Minnich, Sarah
xmlui.custom.item.dc_identifier
https://revistas.upn.edu.co/index.php/revistafba/article/view/10508Palabras claves
Resolución de conflictos
Diversidad cultural
Revitalización cultural
Terapia de arte
Keyword
Conflict resolutionCultural diversity
Cultural revitalization
Art therapy
Resolução de conflito
Diversidade cultural
Revitalização cultural
Arteterapia
Metadata
Show full item recordAbstract
El uso del trabajo basado en las artes como una forma de intervención en conflictos sigue siendo un campo emergente, y la academia a menudo se centra más en la teoría de este trabajo que en la aplicación. Este artículo de investigación busca contribuir al puente entre la teoría y la práctica, presentando los resultados de un estudio de entrevistas narrativas realizadas en junio y julio de 2017 con trabajadores culturales en Ecuador que eran miembros del movimiento Cultura Viva Comunitaria. El objetivo del estudio era explorar las teorías de cambio de los profesionales sobre cómo el trabajo cultural basado en las artes influía en el conflicto. A través de un análisis de las variadas teorías identificadas, surgieron tres categorías notables. Algunos practicantes describieron los impactos preparativos, impactos que surgieron debido al proceso de preparación de una obra de arte o proyecto cultural. Otros describieron los efectos enactivos, que fueron impulsados por el desempeño real del trabajo. La categoría final fue los impactos entrelazados, en los cuales los profesionales incluyeron elementos preparatorios y enactivos para describir los impactos que se crearon. Diferentes teorías de cambio a menudo correspondían a diferentes contextos y propósitos de práctica.
Abstract
The use of arts-based work as a form of conflict intervention is still an emerging field, and scholarship often focuses more on the theory of this work than the application. This research article seeks to contribute to the bridge between theory and practice, by presenting the findings from a study of narrative interviews conducted in June and July of 2017 with cultural workers in Ecuador who were members of the Cultura Viva Comunitaria movement. The goal of the study was to explore practitioner’s theories of change of how arts-based cultural work influenced conflict. Through an analysis of the many theories identified, three notable categories emerged. Some practitioners described preparative impacts, impacts that came about because of the process of preparation of a work of art or cultural project. Others described enactive impacts, which were driven by the actual performance of the work. The final category was intertwined impacts, in which practitioners included both preparative and enactive elements to describe the impacts that were created. Different theories of change often corresponded to different contexts and purposes of practice.
Editorial
Editorial Universidad Pedagógica Nacional