Show simple item record

dc.contributor.authorAvella, Gloria Nelsyspa
dc.contributor.authorChamucero Ayala, María Amparospa
dc.contributor.authorGómez Benítez, Luz Nancyspa
dc.contributor.authorGarcía Donato, Andrea del Pilarspa
dc.date.accessioned2021-08-02T16:32:52Z
dc.date.available2021-08-02T16:32:52Z
dc.date.issued2019-07-01
dc.identifierhttps://revistas.upn.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052
dc.identifier10.17227/nyn.vol6.num47-12052
dc.identifier.issn2619-6069
dc.identifier.issn0122-4328
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/13894
dc.descriptionThis article is the result of the reflexive process of investigation “Complex Thinking and the “Self-Experience” in the transformation of pedagogical practice”, in the Universidad de la Sabana in Colombia. The proposal utilizes Action Research methodology with a qualitative approach, the focus of which is to recognize the relevance of inquiry and reflection of the teaching staff with a view to the reconfiguration of pedagogical practices. The scope was initially considered descriptive because besides recognizing classroom contexts, cognitive and learning styles, as well as the observation and registration of our own classroom and of teaching peers, some changing traits in the work of the teachers were described throughout the research. The practice was oriented towards the promotion of cognitive skills of organization and information, from the development of complex thinking and the self-experience. The constant interactions among colleagues were consolidated as collaborative work spaces to validate joint contributions, which allowed recognizing one’s own and others’ abilities, and contributed to the dynamics and achievement of objectives. This led to the recognition and analysis of changes in pedagogical practices developed by the teachers-researchers, in three different classroom contexts (multigrade rural school, rural and urban baccalaureate), without reaching generalizations or the verification of educational theories. The socialization spaces were relevant to reorient, feedback and reconstruct aspects of professional teaching practice. The process generated continuous learning in the loop of permanent transformation, where cycles of observation, planning, action and reflection were articulated.en-US
dc.descriptionEste artículo es resultado reflexivo del proceso de investigación “Pensamiento complejo y experiencia de sí en la transformación de la práctica pedagógica”, en la Universidad de la Sabana, en Colombia. La propuesta se plantea desde la investigación acción con enfoque cualitativo, dando relevancia a la indagación y reflexión personal docente enfocada a la reconfiguración de las prácticas pedagógicas. Se configuró con alcance descriptivo porque, además de reconocer los contextos de aula, estilos cognitivos y de aprendizaje, así como la observación y registro del aula propia y de pares docentes, se describieron algunos rasgos de cambio en la labor de las docentes a lo largo de la investigación. La práctica se orientó hacia el fomento de habilidades cognitivas de organización e información, desde el desarrollo del pensamiento complejo y la experiencia de sí. Las interacciones constantes entre colegas se consolidaron como espacios de trabajo colaborativo para validar aportes conjuntos; permitieron reconocer habilidades propias y de otros; fueron relevantes para reorientar, retroalimentar y reconstruir aspectos de la práctica profesional de las docentes investigadoras, en tres contextos de aula diferentes (escuela rural multigrado, bachillerato rural y urbano), sin llegar a generalizaciones o a la verificación de teorías educativas. El proceso generó aprendizaje continuo en el bucle de transformación permanente, donde se articularon ciclos de observación, planeación, acción y reflexión.es-ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospa
dc.publisherEditorial Universidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relationhttps://revistas.upn.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052/8280
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.sourceNodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 47 (2019): jul-dicspa
dc.subjectPensamiento complejospa
dc.subjectPráctica pedagógicaspa
dc.subjectHabilidad cognitivaspa
dc.subjectEnseñanzaspa
dc.subjectAprendizajespa
dc.titleElementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docentespa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.type.localArtículo de revistaspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501eng
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articleeng
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.creativecommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Nodos y Nudos [563]
    Contribuye a la formación de maestras y maestros en ejercicio a partir del intercambio y el reconocimiento de sus propias prácticas y su relación con sus saberes, sus deseos, sus posturas éticas y políticas.

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0